Tuesday 26 November 2013

DOAKAN ADIK KAMI

Terkejut..
Adik aku, selalu aku panggil dia Pakecik..
Sebab anak2 aku panggil dia Pakecik..
Tapi dia bukan kecik..dah besar
Umur pun dah 25 tahun.

Semalam ( 25 Nov 2013), Opah (mak aku le, anak aku panggil Opah) tepon..
Adik aku kena masuk ward sebab semput..
Adik aku yang Pakecik ni la..
Opah cakap Pakecik kena asma ( semput) sebelum dia gerak balik ke Gerik.
Dia keje kat Gerik.
Opah suruh MC je,tapi dia xnak..
Mungkin de sebab de kawan yang tumpang dia ke Gerik tu.
Kang kalau dia mc, kawan dia tu macam ne plak nak gi keje kan..
Diorang memang dok Gerik, cuma hujung minggu diorang balik la rumah mak masing2 kat sini. 

Rupanya sampai Gerik adik aku terus gi ke emergency amik neb (nebulizer).
Pastu dia bgtau Opah dia kene warded sebab dah amik 2x tapi still tak ok..
Opah suruh mintak admitted to hospital sini, kalo gerik kang sapa nak tengok dia kat sana.
Sekali, dia cakap doc nak hantar ipoh.

Kitorang rasa cam pelik gak, pe hal gi ipoh plak, teruk sangat ke,,
Cakap kat tepon ngan adik aku tu macam ok, tak teruk sangat,
Ade la bunyi mengah tu, tp still boleh bercakap..
Normal la orang kalo dah semput, cakapnya mestilah termengah-mengah kan.

Takpe la, kitorang plan jumpa kat Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh.
Sampai sana sekali  dapat tau Pakecik de dalam emegency hospital ni..
Pelik kan, ingatkan terus masuk wad sini, tapi masuk emergency plak..
Pastu sorang je bleh masuk, so Opah masuk la.
Aku ngan Atuk gi cari parking dulu.

Pastu Opah call.
Bunyi suara macam baru lepas nangis..
Pakecik rupanya dalam zon kritikal.
Amik bantuan pernafasan!
Tak sedar diri..

Astagfirullahhal Azim..
Tak sangka sampai seteruk tu..
Masa aku yang masuk aku jumpa doktor pakar yang handle kes dia,
Dr.Loh
Rupanya paras oksigen dalam darah adik aku dah kurang..
Dalam 80, normal sepatutnya 100..
Dr.Loh cakap tak boleh pakai neb dah sebab paru2 adik aku dah mengecut.
So diorang perlu masukkan tiub dalam paru2 and bekalkan oksigen direct ke paru2..
Tu yang kena pakai tiub and adik aku dibius penuh.
So masa kitorang tengok dia memang tak sedar langsung,
Pernafasan dia pun dikawal oleh mesin.
Aku rasa mcam tak percaya je orang yang aku tengok tu adalah adik aku..
Dr.Loh ckp nanti nak pindahkan adik aku ke ICU..
Lagipun de jangkitan dalam paru2 dia..
Aku tak tau la nak cakap macam ne
Sangat2 terkejut sebab semua ni tiba2 je..

Semalam Opah stay tunggu kat ICU.. 
Aku tak bagi dia tunggu sebenarnya, tapi dah nama nya ibu kan, takakn nak tinggalkan anak dia.
Even dia tak leh masuk pun ICU tu, 
Aku call pagi ni pun still doc tak bagi masuk.
Kena tunggu waktu melawat nanti pukul 1-2 pm.
So..
Jap lagi nak gerak gi hospital tengok adik aku.
Teman mak aku..
Anak2 aku usung sekali,
At least telatah diorang bleh buat kitorang kurang stress..
Sian kat mak ayah aku la..

Semoga adik aku kuat dan melepasi tahap kritikal ni dan kembali sihat.
Semoga kami sekeluarga pun tabah dan kuat menghadapi musibah ini..
Doakan kami,

Gambar takde sebab tak tau la bleh amik gambar ke tak dalam emergency tu.
Plus bateri hp pun sangat2 la ciput..


No comments:

Post a Comment