Wednesday 27 November 2013

MAKA CUTI PUN BERMULA..

Assalamualaikum..

Minggu ni kiranya macam 1st week aku bercuti sekolah..
Actually minggu lepas dah start cuti sekolah..
Tapi aku berkursus seminggu (5 hari), so tak merasa la mood cuti tu..
So minggu ni baru nak bercuti..

Aku cuti memang dok rumah je  la..
Belan bukannya cuti pun..
Takpe la, at least aku leh lepak rumah ngan anak2..
Time ni la nal spend masa lama skit ngan anak2..
Biasa nya hujung2 tahun aku memang rajin nak train anak aku ape2..
Macam hujung tahun lepas aku train Abg Auf diaper free...
Tapi Abg Auf ni kalau nak membuang tu mesti nak pakai pampers gak..
Ye, dia still membuang dalam pampers...
Membuang yang besor la, yang kecik dia buang kat toilet, pandai dah.
So aku nak train dia buang yang besar kat toilet.

Adik Ajim plak aku nak try ajar dia buang air kecik kat toilet.
Dia pun dah selalu sibuk nak buang yang kecik kat toilet, tambah2 kalau dengar abg dia pun nak buang yg kecil tu..
Tapi dia still pakai pampers la, just nak ajar dia supaya mention kat aku kalau dia nak shishi(kencing la shishi tu)...

Salah satu tanda anak kita bersedia untuk di diapers free kan ialah :

Anak sudah pandai memberitahu anda apabila dia perlu ke toilet untuk MEMBUANG AIR...

Ayat Adik Ajim bila nak shishi..
Mama, nak cing..
Mama, cing!

Kalau dah consistent dia keep on bgtau kat kita dia nak CING tu, baru aku tak bagi pakai pampers..
Yela, adik Ajim pun kecik lagi.
baru 2 tahun 1 bulan..
Abg Auf tu aku train dulu sekejap je..
Seminggu je dah berjaya.
Sebab dia dah besar dah baru aku train.
Dah 3 tahun 3 bulan..
Cukup masa dah untuk diaper free..
So untuk Adik Ajim ni kita jgn stress sangat la..
Dia budak baru belajar..

Oh ye, babak dah kencing baru bgtau nak kencing tu mesti ada punya la..
So untuk parents yang nak ajar anak kecil untuk diapers free mesti get ready ye..
Jangan nanti mengamuk plak tengok de banjir kecil dalam rumah korang..
Ia pasti terjadi..
So wat masa sekarang, silalah gulung karpet anda, letak je tikar buluh ke..
Tapi aku banyak guna evamatic mat je..


gambar aku google je..

Untuk abg Auf n Adik Ajim aku belikan yang warna purple..
Aku beli original yang upin ipin punyer
RM40 something kot, xingat,,
Nak beli yang biasa pun ada..
Hehe, aku pun de gak beli yang biasa tu, 
2 keping mat dalam 20rgt rasanya.
Fungsi dia sama je..
Waterproof..
Cuma kalo yang biasa tu dia ringan dan nipis sikit,
pastu macam takde anti slip kat bhgan bawah mat tu..
So selalu lah tersenget sana sini, hehe..

Ok, best of luck untuk aku..
Semoga sebulan cuti ni boleh la aku jalankan rancangan aku tu..
^__^

No comments:

Post a Comment